Opvolgingsfiche LO
Naam student: Lien Labaere & Shannon Eeckhout, opgevolgd door Davy Goderis
Datum: 05 oktober 2010

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Daags na de uitleg over het tutorproject en het toewijzen van de leerlingen stuurde ik een mail naar de beide leerlingen. Over Lien bestond wel nog twijfel, ik had gevraagd aan mevrouw Claerhout om haar te mogen bijnemen omdat ik de oorspronkelijke leerling niet kende, Lien wel.
Deze mail was bedoeld om beide leerlingen op de hoogte te brengen van het project, want die wisten beiden van niets. Ik stuurde hen ook de kennismakingsfiche achterna. Ook gaf ik hen mijn persoonlijke gegevens, aangedikt met de expliciete vraag met te contacteren indien nodig.
Opvolgingsfiche LO
Naam student: Lien Labaere, opgevolgd door Davy Goderis
Datum: 20 oktober 2010

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Gisteren (19 oktober) belde Lien me in paniek op. Ze had deze week les in Bloso & ‘ De Koude Keuken’ maar kwam tot vaststelling dat ze beide locatiets niet wist liggen. Ik vroeg haar om naar mijn studio te komen die niet zo ver van die van haar ligt. Terwijl ze onderweg was maakte ik al een plannetje aan op googlemaps.
Toen ze aangekomen was, vroeg ik haar eerst hoe de eerste kleine maand op school verlopen was. Metteen merkte ik al dat ze met een hele reeks aan vragen zat. Maar omdat ze nu met tijdsnood kampte beperkten we ons tot het nodige.
Ik probeerde rustig aan de hand van het kaartje de weg te tonen, maar het is algemeen gekend dat vrouwen nu éénmaal minder sterk zijn in de wereld van de coördinatie dan wij, mannen. (zonder seksistisch over te willen komen) Het duurde dan ook even tot Lien volledig mee was. Toen Lien uiteindelijk te kennen gaf de weg te weten, spraken we over een ander onderwerp: boeken.
Ik had met Lien al afgesproken tijdens de zomervakantie, toen ik vernam dat ze definitief naar Howest kwam, dat ze mijn boeken mocht afkopen uit het eerste jaar. We kwamen hier nu kort op terug en keken wel ke boeken Lien nog kon gebruiken.
Hierna spraken we af dat we de week erop opnieuw samen zouden komen om ondermeer Dokeos en Webmail uit te leggen.
Opvolgingsfiche LO
Naam student: Shannon Eeckhout, opgevolgd door Davy Goderis
Datum: 21 oktober 2010

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

We zijn ondertussen weer een tijdje v erder. Shannon had me laten weten dat hij het wellicht moeilijk ging krijgen de gewenste limieten te zwemmen. Zelf was ik vorig jaar ook geen uitblinker in het bad, maar toch was ik erdoor. Ik probeerde hem dus vooral aan te sporen wekelijks te gaan naar de zwemles en daarbij zo veel mogelijk zelfstandig bij te oefenen indien mogelijk.
Verder maakte ik ook een klein trainingschema op die je hier op het eind van de pagina kan vinden.
Eerlijk gezegd hoop ik dat Shannon hiermee iets zal aanvangen, al weet ik evengoed dat het alles behalve evident is om na de schooluren, bijkomend schoolwerk en trainingsdagen nog extra te gaan trainen op een sport.
Halverwege november, ongeveer een maand van nu dus, zal ik Shannon mondeling vragen naar het resultaat en eventuele opmerkingen hierover.
Opvolgingsfiche LO
Naam student: Lien Labere Shannon Eeckhout, opgevolgd door Davy Goderis
Datum: 27 oktober 2010

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Toen ik vorige week afsprak met Lien, werd duidelijk dat onze nazaten der eerstejaars even hard in het ongewisse zaten als wij, vorig jaar. Anders dan hen was ik wel iemand die volledig autonoom alles ging opzoeken of vragen tot er verduidelijking optrad. Die vaardigheid probeerde ik hen mee te geven. Ik besloot meteen ook Shannon uit te nodigen zodanig dat het voor beiden duidelijk was.
Als eerste probeerde ik hen het platform Dokeos (of LEHO voor de politie- correcte onder ons) duidelijker te maken. Ik toonde hen hoe ze zich moesten inschrijven voor alle vensters, hoe ze die het best schikten en hoe ze aankondigen en nieuwe documenten konden zien. Verder leerde ik hen ook werken met de dropbox en de groepen.
Vervolgens toonde ik hen hun weekschema’s op webmail, waarbij ik hen de tip gaf om enkel in Explorer te werken, want Firefox opent niet alle deelschema’s. Beiden hadden ze ooit al Outlook gebruikt, dus het opstellen van een nieuwe mail moest ik hen niet tonen.
Verder gaf ik hen mee toch dagelijks webail te hanteren, omdat daar ook alle nieuwe aankondigen verschenen en dat de kalender soms aangepast wordt.
Qua vorderingen kan ik trots melden dat Lien de weg gevonden heeft naar de sportcomplexen & dat Shannon begonnen is aan de zwemtraining!
Opvolgingsfiche LO
Naam student: Lien Labere Shannon & Eeckhout, opgevolgd door Davy Goderis
Datum: 12 november 2010 & 18 november

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

12 november 2010, Howest.
We zijn alweer een maand verder, en in deze koude dagen voel je langzamerhand de examens naderen. Althans ik toch, onze twee tutorleerlingen echter zitten nog steeds volop in de exploratie van de hogere school. Ik regelde vandaag, op het eind van de week, een nieuwe afspraak met beide.
Voor Shannon had ik mijn anatomie samenvatting van vorig jaar mee en wees hem op de belangrijkste zaken en op de iets wat vreemde manier van examens van Meneer Wets (7 stellingen waarvan je één moest aanduiden als correct/incorrect) .
Lien had dan weer vragen over de taak van ABV, waarbij ze net als ons vorig jaar lessen kindersport moesten volgen. Ik gaf haar enkele nuttige adressen zoals het Olympia-zwembad te Brugge.
Een kleine week later spraken we opnieuw af, ditmaal lichte ik voor het eerste de examens toe. Ik vertelde hen dat ze het rooster via Dokeos konden bij de lessenroosters online. Verder overliep ik kort hoe de examens werkte (startuur, voorzien tijd, lokalen, …) .
Tenslotte overliep ik kort per vak wat het belangrijkste was vorig jaar en spoorde ik hen aan op tijd te beginnen. Ik vroeg hen ook of het nodig was een schema op te stellen. Dat antwoord wacht ik nu nog af.
Naam student: Lien Labere Shannon & Eeckhout, opgevolgd door Davy Goderis
Datum: 7 december en 20 december 2010

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Ik neem deze periode in één stuk samen. Rond december begon het vooral bij Lien te dagen dat de deadlines dichterbij kwamen, en dat ze vooral bij Taal grote vragen had. Ik herinnerde van vorig jaar dat ik ook heel veel werk in het Taalportfolio gestoken had en besloot dus onze twee 1ste jaars te helpen waar ik kon.
Ik merkte wel dat de Taalportfolio volledig anders was dan vorig jaar en dat ik hen inhoudelijk weinig zou kunnen helpen. Wel doorlas ik voor hen alle PowerPoints via het account van Lien. Omdat ik de werkwijze van mevrouw Brille al vrij goed ken, kon ik dan ook makkelijk er de grote en belangrijke lijnen uithalen. Lien en Shannon noteerden mijn opmerkingen gewillig. Ik sprak af dat we 20 december elkaar opnieuw zouden zien om dan 20 dagen voor de deadline alles af te werken naar mate van het mogelijke.
Opvolgingsfiche LO
Naam student: Lien Labere Shannon & Eeckhout, opgevolgd door Davy Goderis
Datum: 23 december 2010

Hieronder noteer je per contact de vorderingen en / of opmerkingen. Hier schrijf je ook op wat je met de student(en) gedaan hebt.

Tussen de kerstballen en de glühwein spraken we toch nog éénmaal af. Dit voordat iedereen naar huis zou gaan om daar te blokken. Helaas lukte het niet om elkaar ook effectief te ontmoeten en regelden we alles dan maar via mail en facebook. Ik overliep samen met hen het examenrooster en beantwoorde de vragen waar nodig. Pure examenvragen kon ik hen niet garanderen, omdat ik dan vrees dat ze zich teveel zouden fixeren op enkel die vragen. Wel kon ik hen enkele zeer belangrijke punten aanwijzen per vak.
Enkele dagen later stuurde ik hen het volgende rooster.
Bijlage 1. Trainingschema Shannon